lördag 5 mars 2016

Sticka, virka eller brodera lappar - skänk!

Hittade det här på Sysidan.se där jag är inne ibland.


Jag gillar när man gör saker för andra och det här var verkligen en bra grej. Det skänks till en kvinna i Sverige som behöver uppmuntran och stöd.

Projekt The blanket of love and hope


Av Ulrika Lindh
Yael Sages och Hedvig Wendelbo Hansson inspirerades av @littlesquaresofstrengthproject and @thelittlewickerbasket 's projekt att sätta ihop rutor gjorda av handarbetsintresserade från hela världen. Rutorna sys ihop och görs till filtar som sedan skänks till kvinnor som har det svårt på något sätt. De kände att de ville starta något liknande i Sverige så de har startat upp ett liknande projekt här.
De bjuder nu in alla handaretsintresserade i Sverige och i hela världen att skicka rutor till dem som de kan göra filtar av. Rutorna ska vara 12 x 12 cm, de kan vara stickade, virkade, eller broderade tyglappar. Yael och Hedvig syr ihop dem till en filt full av kärlek och hopp #theblanketofloveandhope. Filten skänks sedan till en kvinna i Sverige som har behov av uppmuntran och stöd.
Det går bra att nominera någon du tycker ska få en filt, maila till: ysages@gmail.com eller hedvigwendelbohansson@gmail.com
Vill du bidra med rutor till projektet skicka ett DM på intstagram eller maila till: ysages@gmail.com eller hedvigwendelbohansson@gmail.com

Jag kan både sticka, virka och brodera. Man kan nästan säga att jag fått det i modersmjölken. Bara det att just nu tycker jag det är trist. Jag håller bara på med mina lappar och tyger.

Jag kan tänka mig att göra några rutor framför tv´n. Jag har mina raggsockor i restgarner som jag började på för ett år sedan. Det är tråkigt att sticka dem, därför är de inte klara. Några gånger har de åkt fram för att jag velat se Skavlan. Då har jag suttit och stickat för att vara säker på att inte somna ifrån programmet.

Mest syr jag för att koppla av och må bra!

Efter en superbra föreläsning med jobbet i torsdagskväll som handlade om rePULSE så kom jag på att jag har fler saker som jag kan göra för att må bra. Sådant som jag gjorde mer av förr.

Sjunga, både själv och i kör
Spela tvärflöjt
Lyssna på musik

Sagt och gjort, jag dammade av tvärflöjten och letade upp noter ur pärmar jag har och började spela. Jag höll på kanske 45 minuter. Min man poängterade att jag skulle stänga båda dörrarna innan jag började. Han satt och tittade på tv och klockan var väl ca 22.00. Tur man inte bor i lägenhet.

Grabbarna hörde mig också för efter en stund kom Linus och var intresserad.

Jag hade jättekul! 

Tyvärr så hittade jag inte mina favvolåtar för de har jag plockat ur och spelat någon gång för längesedan så de ligger någonstans på ett bra ställe.

De hittar jag nog inte förrän jag har städat och rensat nästan överallt eller när jag letar om något annat.

Jag vill ha noter till Passengers låt Let her go och tänkte köpa dem över nätet men när jag sökte upptäckte jag att den fanns med i en bok Hits 2013. Då är det bara att gå till Musiksalen på jobbet och låna den och kopiera av. Praktiskt! 

Jag kan förena nytta med nöje genom att spela och sjunga på arbetstid eftersom jag har två st klasser i musik varje vecka. Snacka om lyx!

Eleverna har valt önskelåtar som jag drar minst en varje gång. Jag ska nog spela mina önskelåtar också.

Önskar er alla en trevlig och avkopplande lördag! (här ska det visst regna)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar