torsdag 3 december 2015

Inspiration!

Är man för sjuk och trött för att sy kan man ju alltid hämta lite inspiration från andras bloggar eller i böcker och tidningar. Det hoppas jag ni kan göra från min också förstås!


I helgen som gick beställde jag två begagnade quiltböcker via Bokbörsen. Att de är begagnade kan man inte se alls. Hade jag då vetat att jag skulle köpa en symaskin i veckan hade jag nog inte beställt dem men det var inte tanken, det bara blev så.

Den ena Sy med lappar av Hilde Lien & Tina Eckeroth är superfin och den gillar jag skarpt redan. Det finns 37 st olika mönster i den. Dessutom är det med en kudde och en duk sydd i "square dance"- teknik. De är sydda efter den tekniken jag eftersökt. Man syr ihop kvadrater och sedan skär itu efter en speciell mall. Det finns med en mall i boken till det. Någon i min sygrupp ska ha med det till måndag men det är ju häftigt att jag har det i boken. Dessutom kommer jag att få flera olika storlekar. Sedan ska man kunna skära itu det en gång till och skruva till det ytterligare har hon berättat. Jag har inte fått klart för mig hur det då ser ut. Det ska bli spännande att se!

Den boken har jättemånga saker jag vill sy. Kanske nästa månads bokutmaning hos Maja är därifrån. Vi får se!


Nästa bok i serien Lappglädje Sy med overlock av Tove Fevang var också bra. Jag har ju ingen overlock men det finns fina mönster i denna också, dock inte alls lika många som i den första boken. Jag köpte den för att jag har många i serien Lappglädje och gillar dem. Undrar hur många som finns? Någon som vet det? Jag har 7 st nu.


Jag lånar annars alltid quiltböcker på biblioteket i den mån de har dem. Tycker jag sen de är jättebra köper jag dem. Dessa två julmagasin lånade jag på biblioteket. Det är alltid kul att bläddra i tycker jag men inte så ofta jag gör något ur dem så det är värt det priset de kostar.

Trevlig torsdagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar