tisdag 14 juli 2015

Ny blomduk på gång!


Detta ska bli en blomduk med fyra blommor till skillnad mot den här:


Till denna räckte mina rosa tygbitar bara till två blommor.

Denna sorts blomma är relativt snabbsydd, jätterolig att göra och inte särskilt svår. Jag tar bilder och skriver en egen beskrivning till att göra dem. Jag vet med mig att när jag om några år kanske vill göra en sådan troligen inte riktigt kommer ihåg hur man gjorde och då är det bra att ha beskrivning i min quiltpärm.
 Dessutom är det bra med en beskrivning på svenska. Kanske någon annan vill ha, om man har svårt med engelskan.

Sedan jag började skissa på mitt inlägg har jag gjort två blommor till. Gårdagens regnande och åskande bidrog till det.

Men ... dumma mig. Jag hade en bit vitt tyg med blyertsstreck på och jag tänkte det tvättar jag väl bort sen och sydde glatt. Som tur var sydde jag bara en lapp, men det räckte. Resten av tygbiten med blyerts tvättade jag för hand och fick bort blyertsen. Sedan gjorde jag likadant med blomman med en liten vit ruta med blyerts och då fällde det gula tyget. Jag tvättade med lite för kallt vatten troligen. Jag vet ju egentligen att man inte ska göra det.

Här är en bild på alla tre blommorna. Det syns inte så tydligt men den ena är lite gulbeige-fläckig:



Nu planerar jag att sy ihop toppen till duken och ha lite extra sömsmån, sicksacka och tvätta i tvättmaskin med en slags lapp som ska suga upp överskottsfärg. Jag får ge mig iväg och köpa en sådan. Har hört att det ska fungera. Hoppas på tur!

Vi får se när jag hinner det. Nu gäller det att städa och baka för i morgon kommer dottern med familj hem. Barnbarnen - tre hundar - är med förstås. Det ska bli jättekul men troligen inte mycket sytt.

Trevlig tisdag!




3 kommentarer:

  1. Gillar skarpt de där rosa blommorna! Väldigt fin teknik!

    SvaraRadera
  2. Jättefina är de fina blommorna både dei vita och rosa.
    Du frågade om jag ville ha mönster till Snenässe. Jaa tack, har inte lyckats med att ladda hem från Atnettes gratisminuter., så jag är utan mönster fortfarande.
    Min mail är e_sahlander@hotmail.com
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Så flott rosa duk. Den hvite tror jeg også blir bra. Fint mønster.

    SvaraRadera