torsdag 7 januari 2016

Kudde igen!


Ja, en kudde ska det bli och sprätta det gjorde jag. Jag bytte ramen till ett ljusgrönt tyg istället för det jättemönstrade jag hade först.

Naturligtvis glömde jag att ta kort innan jag ritade och klippte igen. Men här är resultatet innan jag syr ihop nu, förhoppningsvis ikväll. Om jag nu orkar. Jag skrev detta igår men det visade sig att jag sov väldigt dåligt i natt och går upp nu och åker tidigare till jobbet än jag tänkt. Då kan jag ju sluta tidigare också. Bra att kunna välja så!

Sydagen var jättekul! 

Det är ju kul att samlas fem stycken syglada med symaskiner.

Även om jag, som värdinna, inte hann sy lika mycket som mina gäster hann med att sy. Men det berodde mycket på att jag inte hade förberett mig med att skära ut tyg som mina gäster hade gjort och inte heller burit ner alla saker jag behövde ha från mitt syrum.

Cecilia sydde en snygg tröja helt klar. Kerstin ritade och klippte ut från jeans något som skulle bli jättesöta jeanskuddar som förskolebarn skulle få när de slutar på förskolan. Anna-Lena sydde hjärtan i paperpiecing som ska bli till fina grytlappar. Slutligen sydde Ingrid på en tygkrans som nog blir väldigt fin. 

Den kommer jag att göra och lägga upp mönster på framöver eftersom den var rätt så enkel att sy och en jättebra present att ge bort i stället för en blomma.

Jag glömde givetvis att ta kort, förutom på tröjan. Men jag glömde fråga om jag fick visa bilden på min blogg så det gör jag inte, det får hon göra själv (om hon vill). 

Nu är det ny sydag på måndag kväll i min sygrupp Strandremsorna och det ser jag framemot mycket!

Innan dess ska jag på bio på lördag kväll med en kompis och se "En man som heter Ove". Jag har lyssnat på ljudboken och hört av flera att filmen är jättebra så det ser jag framemot.

Jag ska kolla in https://se.pinterest.com/bonnerbriggs/free-quilt-bom/ lite noggrannare och välja vilken BOM jag ska vara med i detta nya, färska syår som ligger framför mig.

I mars ska jag åka med en kompis till symässan i Malmö och i september (är det väl) ska jag vara med på Quiltköping. Båda dessa ser jag mycket framemot. Får spara pengar så att jag har råd att köpa mycket tyger när jag väl är där också för trots att jag har lite grann tyger behöver man alltid mera, av någon konstig outgrundlig anledning.

Jag läste på http://pumlansflitigafingrar.blogspot.se/ blogg att hon är med i ett projekt under året med några syvänner. Det innebär att man syr ett födelsedagsblock enligt var och ens önskemål under året. Alla som är med syr ett block till varje person som är med på detta. Födelsedagsbarnet har önskat vilken slags block det ska vara och vilka färger. Sedan får man det när man fyller år. 

Låter jättekul, tycker jag, är det någon mer som hänger på??

Måste bara visa en av de grejor som min man ägnade sig åt när jag hade sydag:




Han och båda sönerna skulle hålla sig undan hela dagen hade de meddelat. Mannen skulle vara ute men det visade sig att det var för kallt så han hittade på en del inomhus istället. Det tyckte jag var jättebra!

Vi köpte denna text för rätt så många år sedan. Den har inte kommit upp tidigare eftersom vi var tveksamma om det skulle sitta kvar på våra träväggar i sovrummet, just det får tiden utvisa, men kolla in vad snyggt det blev.

Han gjorde också min strykbordsbyrå helt klar. Nu väntar jag bara på tyget som ska ligga uppå så att jag kan stryka på min byrå. Men den visar jag när det är helt klart. (Strykbrädan, som gnisslar, ställer jag undan för att använda  till skjortor o dyl.) 

Nu önskar jag alla en trevlig torsdag!

(vilket känns jättekonstigt att åka och jobba efter en ledig dag och inte två)


1 kommentar:

  1. Blir en fin kudde, det ser man redan. Och ibland är man ju faktiskt tvungen att idka "bakåtsömnad" (sprättande) när det inte riktigt blir som man tänkt sej, det är det som är bra med tyg att man kan ta upp och göra om. Låter härligt med sydag, ger inspiration!

    SvaraRadera