fredag 9 oktober 2015

Tar nya tag!

Usch! Denna veckan har varit jobbig! Har varit trött och inte orkat sy på en maskin jag inte är helt nöjd med. Har egentligen inte sytt sen långt före förra helgen eftersom vi hade 15 årskalas här hemma då och det ska ju såklart förberedas.

Men ... får troligen hämta min symaskin på söndag eftermiddag.

Skönt!!!

Har ändå bestämt mig för att sy en hel del i helgen. Jag vet ju att jag alltid blir glad och pigg av det.

Får se hur det går, man har ju alltid en massa måsten som man måste göra.

Eller ... egentligen ... hur många saker är egentligen måsten. Inte så många faktiskt!

Ska börja med att sy något som min mamma beställt av mig av det här tyget.


Hon var med mig på Qviltrallyt hos Bizzibee och köpte det reatyget. Sen lovade hon mig resterna och det tackar man ju inte nej till. Det blir dessutom mycket rester.


Jag upptäckte att dessa tygerna matchar jättefint och skulle vilja sy ...


med min nya linjal (min första, förutom de vanliga man har) som jag köpte på nämnda Quiltrally.

Jag har läst i det 13-sidiga häftet (eller försökt eftersom det är på engelska) men begriper ändå inte riktigt hur jag ska lägga ut det. I boken visas hur man ska skära kvadrater först och sedan skära ut fyra bitar ur det blocket med linjalen. Det fattar jag men sen ska man lägga det i högar och flytta tygbitar. Jag vill ju ha kontroll och veta vilken färg som hamnar bredvid vilken.

En annan undran: Måste man skära bitarna ur en stor kvadrat. Med tanke på mitt lilla gröna tyg som jag gärna vill ha med skulle man kunna få ut många bitar om man bara skar bitarna direkt. Men det kanske blir fel på något sätt då.

Någon som vet???

Jag har också längtat tills jag har tid att prova att sy med den. Tänkte börja med något litet först.

Översätter man det rakt av "Windmill" heter mönstret väderkvarn men jag har för mig att jag sett ett annat namn som jag inte kommer på nu som låter roligare.

Det var mycket om lite!

Trevlig fredagskväll!


2 kommentarer:

  1. Oj, det där lät krångligt! Hoppas det finns någon som kan leda dig rätt!!

    SvaraRadera
  2. Mitt råd är: Följ beskrivningen till punkt och pricka och det kommer vara hur enkelt som helst! Jag har sytt en sådan av en charmpack, du kan läsa om det på min blogg om du vill. http://ullisquiltar.blogspot.se/search?q=windmills
    Kram Ullis

    SvaraRadera