söndag 12 april 2015

Sytt i vaxduk

Denna necessären, som är sydd i vaxduk, använder jag mycket. Det är inte alls svårt att sy i vaxduk. Istället för att nåla får man sätta ihop med gem eller dubbelhäftande tejp.



Har även sytt en burkhätta i lite tunnare plast. Den använder jag alltid när jag gör morgonbullar, efteråt bara diskar jag den och låter den torka till nästa gång den ska användas.


Jag blandar ihop ingredienserna i bunken, sätter på burkhättan och ställer in bunken i kylen eller på verandan om det är kallt ute.

På morgonen blir det relativt enkelt nybakade frallor.


Mönstren till dessa båda hittade jag i en bok som jag fick på Mors Dag för flera år sedan. Jag är jätteglad för den boken.


Recept Morgonbullar:

ca 9 dl Mjöl
1 dl Havre- eller Vetekli
1 ½ tsk Salt
½ paket jäst, ca 2 ½ tsk  (jag använder alltid torrjäst)
 5 dl Kallt vatten
Solrosfrö
Sesamfrö

Blanda alla torra ingredienser i bunken. Häll i vattnet och blanda runt så att allt är blandat. Det är väldigt kladdigt.

När det jäst över natten (eller dagen) tar man fram bunken och häller ut den kladdiga degen på ett mjölat bakbord. Fös ihop degen och skär i bullstora bitar. Det blir ca 12 st. Har man mjöl på fingrarna går det att rulla lite försiktigt. 

Lägg på plåt. Pensla med vatten och strö på vad du vill. Jag brukar använda solrosfrö och sesamfrö och några med ingenting. Allt enligt önskemål i familjen. Sätt in plåten  250 grader varm ugn och grädda i ca 10 minuter.

De är jättegoda och försvinner fort.
Lycka till!





Hos oss blev det förresten nybakade frallor till frukost idag.

Jag önskar alla en härlig söndag!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar