söndag 5 juni 2016

Grytlapp m hjärtan!

Igår började jag sy på en grytlapp som vi ska ha själva.



Jag har länge behövt sy nya grytlappar men det har inte blivit av men i veckan blev det akut. Jag brände mig när jag använde en köpt grytlapp. Jag var van vid de jag hade sytt själv med dubbel grytlappsvadd emellan. Då behöver man inte ha grytlappen dubbel för man bränner sig inte. Nu använde jag en köpt och hade den bara enkel i handen och brände mig förstås. Nu var det bara pyttelite på pekfingret men det gjorde väldigt ont länge.



Det är en form av återbruk för det rosa/vita tyget har jag sytt dukar av förr i tiden och det andra med blommor i rosa/grönt/beige hade jag sytt gardiner av också förr i tiden. Det sista tyget var en bit som blivit över så den var inte från gardinen.

Jag la till en bit vit tyg som jag hade men jag tycker inte att det ser tokigt ut att blanda beige och vit.

Mönstret med hjärtan gillar jag mycket och har länge tänkt sy något i det mönstret.

För väldigt länge sedan sydde jag detta docktäcket till vår dotter:


Då klippte jag ut delarna. Det var det enda jag sydde i lappteknik då. Annars var det mest kläder och annan heminredning men aldrig lappteknik.


Det var lite kul när docktäcket kom fram för jag hade nästan glömt att jag sytt det. Dottern är idag 24 år så det är ju ett tag sen.

Idag använder jag det som duk ibland.

Trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar